You are currently viewing Rynek usług concierge

Rynek usług concierge

 

W XVIII wieku, concierge był wysokim urzędnikiem królewskim, powołanym przez króla do utrzymywania porządku i nadzoru nad policją oraz ewidencją więźniów. W XIX i na początku XX wieku concierge był pracownikiem budynku mieszkalnego pełniącym rolę portiera. Często miał małe mieszkanie na parterze, nazywane la loge, i był w stanie monitorować wszystkie przychodzące i wychodzące osoby.

Concierge – obowiązki i funkcje

usługa conciergeObecnie jednak takie lokale są niezwykle rzadkie. Większość portierów w małych i średnich budynkach została zastąpiona przez personel pracujący w niepełnym wymiarze godzin. Usługa concierge bywa spotykana w niektórych większych budynkach mieszkalnych lub grupach budynków. Concierge może na przykład odbierać pocztę nieobecnych lokatorów, otrzymać klucze do mieszkania, aby zająć się nagłymi sytuacjami, gdy mieszkańcy są nieobecni, udzielać informacji mieszkańcom i gościom, zapewniać kontrolę dostępu czy też egzekwować przepisy i działać jako pośrednik między mieszkańcami i zarządem, gdy zarząd nie jest na miejscu. Nowoczesny concierge może również pełnić rolę menedżera, sekretarki lub osobistego asystenta. W hotelach lub ośrodkach wypoczynkowych, concierge pomaga gościom, wykonując różne zadania, takie jak rezerwacja restauracji i hoteli, organizowanie usług SPA, rezerwacja transportu (np. taksówki, limuzyny, samolotu, łodzi), koordynacja obsługi portierskiej (prośba o pomoc bagażową), zamawianie biletów na imprezy specjalne oraz pomoc w różnych aranżacjach podróży i zwiedzania lokalnych atrakcji. Concierge pomaga także w nadawaniu i odbiorze paczek. Istnieje wiele niezależnych firm świadczących usługi osobistego concierge’a. Usługi te obejmują m.in. prośby o informacje, rezerwacje obiadów, rozmowy telefoniczne czy też organizację podróży. Zazwyczaj firmy te rozliczają się na podstawie stawki godzinowej, a w zależności od rodzaju zadania, opłaty mogą się drastycznie różnić.

Inne firmy naliczają miesięczną opłatę ryczałtową w zależności od liczby zgłoszeń w zakresie wykonywanych zadań. Dodatkowo, usługi concierge są obecnie często oferowane przez instytucje finansowe jako sposób na utrzymanie i przyciągnięcie ich najcenniejszych klientów. W Wielkiej Brytanii, od 2000 roku, concierge stał się kluczowym narzędziem marketingowym i lojalnościowym w sektorze bankowym.